Főoldal Oldal Blog Gyorstalpaló: Mi az a reklámadó, amiről mindenki beszél?

Gyorstalpaló: Mi az a reklámadó, amiről mindenki beszél?

5
Oszd meg!

Ezen a héten példátlan gyorsasággal fogadta el az Országgyűlés a reklámadót. Egész héten ettől volt hangos a média, a tiltakozás folyik még a csapból is. No de miért van ez? És miért rossz a reklámadó? És egyáltalán, mit keres egy reklámadóról szóló post a Media Addicton?

Még több, és még bővebb információért kövesd ezt a címkét. Megéri tájékozódni.

reklamado-01

Kezdjük rögtön a legutóbbi kérdés megválaszolásával. A reklámadó mindenkire hatással lesz. Nem csak rám, mint bloggerre, vagy Szellő István Híradós műsorvezetőre. Még Pirike, a zöldséges és Magdolna, a polgármesteri hivatalban dolgozó asszisztens is érezni fogja a súlyát. És itt nem feltétlenül arról beszélek, hogy a reklámadó veszélyezteti a sajtószabadságot és több ezer magyar munkahelyet. A hétköznapokban is erősen érezni fogjuk majd a törvény negatív hatásait. Csak gondolkodjunk józan paraszti ésszel: a mozinak reklámoznia kell a filmjeit, de a reklámadó miatt nagyobb lesz a reklámra fordított kiadása. Megtehetné, hogy nem reklámoz, de akkor nem mennek az emberek a moziba. Nevezhetnénk ezt a 22-es csapdájának is, de a mozik majd vélhetően megemelik a jegyek, vagy a büfében kapható cuccok árait, és így kapják vissza azt a többlet kiadást, amit a reklámadó jelent nekik. Ugyanez a metódus pedig levetíthető akár az RTL Klubra is. Nem szüntethetik meg a saját gyártású műsoraikat, és nem ismételhetnek ettől többet sem, mert csökken a nézettségük és a reklámbevételül. Egy dolgot azonban megtehetnek: elkérhetnek több pénzt a kábelszolgáltatótól saját csatornáik sugárzási jogaiért, mint a Film+ vagy a Cool Tv, a szolgáltató pedig megemeli majd a havidíjat.  A sorminta pedig folytatódni fog. Végül pedig nem az lesz, hogy „a gazdag tévések megszívják”. Hanem mindenki más is. Szellő István is, Pirike, Magdolna, jómagam meg majd Te is.

A sajtószabadság amúgy komoly dolog. Méghozzá nagyon, és ne feledjük, már az 1848-as Szabadságharcban is a 12 pontban szerepelt. „Kivánjuk a’ sajtó szabadságát, censura eltörlését.” Elődeink sokat harcoltak azért, hogy azt mondjunk ki, amit szeretnénk, mint ahogyan most én is teszem eme bejegyzésemben. Mivel sokan úgy nőttünk fel, hogy mindez számunkra természetes, fogalmunk sem lehet mennyire rossz lesz, ha egyszer nem lesz az. Mert a sajtószabadság együtt jár a szólásszabadsággal. A médiát pedig egyre inkább sújtó folyamatos törvények pedig tényleg fenyegetik a sajtószabadságot. Van egy emblematikus példa, amit sosem fogok elfelejteni. Miután anno a Napló munkatársai rejtett kamerával felvették, ahogy a politikusok nem a kijelölt helyen dohányoznak, rögtön betiltották a kamerás felvételeket a Parlamentben. De maradjunk napjainknál: Sálinger Gergőt, az [origo] főszerkesztőjét kirúgták, miután az engedélyével lehoztak egy olyan cikket egy politikusról, aki egy külföldi kiküldetés során jóval több pénzt költött szállodára, mint amennyi elég lett volna a tisztességes szállására. A háttérben pedig megvannak a kapcsolatok, az [origo] tulajdonosa pedig menesztette a főszerkesztőt. Nem azért, mert rosszul végezte a munkáját, hanem mert rossz színben tüntetett fel ezáltal egy befolyásos politikust. Az ilyen dolgoknak pedig nem lenne szabad megtörténnie az Európai Unió egyetlen tagállamában sem.

reklamado-02

Figyelembe véve, hogy a harcban a Tv2 elesett, a közmédiát pedig a kormány tartja fent, így a sajtószabadság legerősebb bástyája a televízióban továbbra is az RTL Klub. És úgy tűnik a reklámadó bevezetése után turbó fokozatra kapcsoltak, ugyanis a Híradóban egyre komolyabban foglalkoznak a politikával, és olyan politikusok nyomába eredtek, akiknek vaj lehet a fülük mögött. Eddig jobbára a kevésbé nézett, éjszakai sávba menekített (amúgy nagyon jó minőségű) Házon Kívül látta el ezt a feladatot, de most már a főműsoridős Híradó teszi ugyanezt. Öröm ám látni, hogy keményen odacsapnak. Mert ezt így kell. Az már más tészta, hogy eddig kevésbé tették, és van egy olyan hátsó üzenete is a dolognak, miszerint „most ugatunk, ha nem lesz reklámadó, megint csendesebbek leszünk”. Remélem nem így lesz.

Tudom, az oldalon szokatlan, hogy ilyen témáról olvashattatok. Én sem szeretnék rendszert csinálni belőle, lévén a Media Addict egy szórakoztató weboldal. Én legalábbis annak szánom. De attól még a média része, egy ilyen törvény pedig mindenkit érint, különösen, ha valami nagyobb dolognak az előszele. A sajtószabadság pedig megengedi, hogy elmondjam, küzdenünk kell érte. Nekem is, meg neked is. Mindenkinek. Ezért született meg ez a bejegyzés. Mert nem akarok kiállni egyik párt, oldal vagy elköteleződés mellett sem. Egyedül a sajtószabadság az, ami érdekel. De az nagyon.

1796 <- Az összes oldalletöltés 1 <- A mai adatok

5 Hozzászólások

  1. Akkor a reklámadó bevezetése azt is jelentheti majd, hogy kevesebb amerikai (vagy más külföldi) tévésorozatot vesznek majd az adók, hogy ne költsenek annyit? Mert az katasztrofális lenne!

    • Ez a 22-es csapdája, de tényleg. Ha többet ismétel pl. az RTL Klub és nem vásárol friss tartalmat, akkor a kábelszolgáltató sem teszi majd be a kínálatba az adott csatornát. Kábeltévénél pedig sokat számít mennyi újdonság megy rajtuk, mert az előfizetők akkor fogják kérni, hogy helyezzék be az adott csomagba a csatornát. Tehát ha kevesebb premier lesz, akkor csökken a nézettség, és nem lesz mivel “eladni” a csatornát. ÚGyhogy emiatt szerintem nem kell aggódni.
      Off: azért a katasztrofális jelzőre bőven lennének tippeim, de hát, ez nem az :D

SZÓLJ HOZZÁ

Please enter your comment!
Please enter your name here