Főoldal Érdekességek Cikksorozatok Így lehetsz sikeres blogger #09 – A pénz

Így lehetsz sikeres blogger #09 – A pénz

10
Oszd meg!

A mai téma nagyon kényes, de úgy érzem, hogy beszélni kell róla. Igen, jól látod a címet: a pénzről van szó. Újabban egyre több személyes ismerősöm értesül a blogról, és gyakran megkérdezik, hogy mennyit “kaszálok” vele. Amikor megmondom nekik, hogy tulajdonképpen semmit, akkor csak elkerekedett szemmel bámulnak, és megkérdik, hogy akkor miért csinálom. Sokak számára a blogolás, mint hobbi elég nehezen értelmezhető fogalom, leginkább azért, mert lépten-nyomon azt lehet hallani, hogy az interneten könnyedén lehet pénzt keresni. Utóbbi amúgy nagy ostobaság, pénzt sehogy sem lehet könnyen keresni, hiszen még az is melós, ha elmegy valaki utcalánynak – mert ők is fizikai munkát végeznek, csak relatíve magas az órabérük.

bitch please

Szóval, a blog és a pénz. Összejöhet-e egyáltalán a kettő? Lehet pénzt keresni a hobbinkkal? A válasz kézenfekvő: persze, hogy lehet! Miért ne lehetne? Mindent lehet, ha az ember tesz érte, és/vagy elég nagy a pofája ahhoz, hogy megtegye. Utóbbit bővebben kifejem, de fontos tisztázni: még ma is (pláne ma!) ha valaki sikeres blogger, és sok látogatója van, akkor ha készpénzt nem is, de más értékes dolgokat még megkaphat. Természetesen az origója mindennek a sikeren nyugszik: ha az olvasóid nem tisztelnek, ha te sem tiszteled őket, ha az oldalad nem átlátható és nem nyújtasz értelmes/érdemes tartalmat, akkor felejtsd el az egészet, hiszen semmit sem adnak ingyen.

Mielőtt tovább mennénk, egy dolgot tisztázzunk. Ha csak azért akarnál belevágni a blogolásba, hogy idővel majd ezzel egészítsd ki a kereseted, hovatovább megélj belőle, akkor el kell, hogy keserítselek. Nem fog sikerülni! Ahhoz, hogy igazán jó legyen az oldalad több kell, mint a dollárjelek a szemeiden és a gépies bejegyzések, amik mögött nem látszik a szenvedély. Ha azonban tényleg jól végzed a dolgod a blogoddal, idővel csurranhat-cseppenhet valami, a kérdés azonban az, megelégszel-e vele? Legyünk őszinték: egy blog frissítése és karbantartása ha hobbi, ha nem, munkával jár, az pedig király dolog, ha az ember anyagi/tárgyi hasznot is lát a blogjából. No most térünk ki arra, ami mindenkit érdekel: mit érhetsz el a bloggal? A személyes példáimon keresztül bemutatok Neked néhány lehetőséget, csak olyanokat, amikkel már éltem. Elképzelhető az, hogy vannak még ezen túl más lehetőségek is, de amit nem ismerek/amiről nem hallottam eleget, arról érdemben nem tudok nyilatkozni.

yeah

adsense… HIRDETÉSEK

Bizonyára észrevetted, hogy a legtöbb oldalon van reklám. Talán zavarnak is, de ha Firefox-ot használsz, és telepíted az AdBlock plugint, akkor sosem kell találkoznod velük többé. A weboldalak többségén – különösen azokon, amik ingyenes tárhelyen futnak – a reklámok képezik a “bérleti díjat”, amit a szolgáltató által előírva kell elhelyezni az oldalon. Tulajdonképpen ezzel a hirdetéssel “fizetek” a starszz-nak azért, amiért hostol engem. Persze ez nem jelenti azt, hogy én ne próbálhatnék meg saját reklámot kirakni.

Személyes tapasztalat: Régebben voltak saját reklámjaim az oldalaimon, google adsense és e-target formájában (utóbbi most is van, de az nem az enyém, hanem bérlik, legalábbis még egy ideig). Ezek általában kattintós hirdetések, azaz amikor te, mint látogató ráklikkelsz egy reklámra, az a webszerkesztőnek körülbelül 8-10 forintot jelent. Ezeket számolja a rendszer, ha pedig elérted a kifizetési limitet, akkor utalás formájában megkapod. Az elmúlt hét év során egyszer kaptam kifizetést a Google Adsense-től, ha jól emlékszem 20 ezer forintot, az is úgy három év alatt gyűlt össze. No az volt az egyetlen jelentős pénz-béli bevétel az oldalból (ez körülbelül fedezte az eddigi fenntartási költségeket). Viszont akkor több weboldalam volt, és idővel rájöttem arra, hogy már nem éri meg ilyen hirdetéseket kirakni az oldalra. A klikkelési kedv manapság drasztikusan csökken, elsősorban az AdBlock és az egyéb kiegészítők következtében, tehát miért akarnám elrondítani az oldalt hirdetésekkel? Ergó, én lemondtam erről a lehetőségről.

xd

… LINKRÖVIDÍTŐ ODALAK (ADF.LY/LINKBUCKS)

Biztos vagyok abban, hogy már ti is találkoztatok adf.ly-os linkekkel – tudjátok, amikor megnyitjátok, 5-10 másodpercet vártok, majd a “skip this ad” feliratra kattintva eljuthattatok az adott linkig. Ma egyre több oldal használja ezeket a pénzkereseti lehetőségeket, elsősorban az illegális film/sorozat/zene letöltésekben utazó site-ok.

Személyes tapasztalat: Egy ízben, úgy két éve én is kipróbáltam az adf.ly-t, de rájöttem, hogy teljesen hasztalan. Nagyon nagy arányú átkattintásnak kell lenni ahhoz, hogy olyan szintű keresetet érhessen el az ember, ami arányban lenne a befektetett munkával. Volt olyan nap, hogy 200 átkattintás eredményezett 7 centet, szóval túl sok értelmét nem látom. Természetesen ha valaki nagyon pörög, és szerez “maga alá embereket”, akik szintén pörögnek, plusz kombinálják az adf.ly-t egyéb lehetőségekkel (mint az imagetwist-féle oldalak), akkor akár jövedelmező is lehet a biznisz, a kérdés persze az, hogy kinek van türelme és ideje hosszú távon rá. Nekem speciel se türelmem, se időm nincs, így passzoltam a lehetőséget.

theater

… MARKETING AJÁNLATOK/AJÁNDÉKOK

Na ez már az igazán érdekes kategória, ami az igazán nagyoknak jár. Sok cég lát lehetőséget egy weboldalban, ha pedig szeretnél bekerülni a pixisbe, akkor nem árt, ha alaposan elolvasod a korábbi cikkeket az “Így lehetsz sikeres blogger” cikksorozatból, ugyanis ott le van írva a megoldás kulcsa. Ha az oldalad figyelemreméltó, és sok látogatóval rendelkezik, akkor akár saját magad is készíthetsz marketing ajánlatot egy cégnek. Csatold a látogatottsági statisztikád, mellékeld, hogy miért lenne jó az adott cégnek az, ha téged “marketing-ajándékkal” támogatna, aztán pedig uccu neki. Értsd: ha van egy rajongói oldalad/blogod egy filmről, akkor nyugodtan írj rá a DVD-ket kiadó cégre, kérj egy tiszteletpéldányt, amiről vállalhatod, hogy írsz egy bejegyzést (megvásárlási linkkel mellékelve) és akár felajánlhatsz egy x időre szóló hirdetési helyet is a szélső sávban.

Személyes tapasztalat: Korábban volt egy sikeres oldalam, a Született Feleségekről (szuletett-felesegek.hu). Amikor megjelent Magyarországon a Született Feleségek PC játék, kaptam egy tiszteletpéldányt belőle postán, amit azóta sem próbáltam ki (nem szoktam játszani), de pár hétig hirdetve lett a játék. Nem sokkal később került piacra a Született Feleségek Parfüm, az a cég is felkeresett, és küldtek egy üvegcsével, amit elajándékoztam, lévén női parfüm volt. Legtöbb esetben viszont miért várnál, míg “a szádba repül a sült galamb” ? Ha van egy nagy látogatottságú oldalad és vágysz valamire, amire nem feltétlenül van anyagi fedezeted, próbáld úgy “megszerezni”, hogy felajánlod cserébe x időre az oldaladon lévő reklámlehetőséget. Belegondolva ez a látogatóidnak sem rossz, hiszen így értesülhetnek olyan merch and masine dolgokról, amik az adott sorozathoz/filmhez kapcsolódnak, de eddig nem tudtak róla. Az e-mail pedig ingyen van, szóval :)

recenzio

…. RECENZIÓ

Ez már a necces téma. Recenzió, azaz “kritika írás”. Ez azt takarja, hogy például ha van egy színházas oldalad, akkor ingyen bemehetsz egy főpróbára vagy magára az előadásra, netán ingyen megnézhetsz egy filmet (ha filmkritikus vagy), amiről aztán kritikát kell írnod a blogodon – ezzel fizetsz a produkciónak. Tulajdonképpen ezzel mindenki jól jár: az adott produkció, mert hirdetési lehetőséget kapnak általad, Te is jól jársz, mert megnézhetted azt, amit szerettél volna, plusz a látogatóid pedig kapnak egy élménybeszámolót. Persze nem szabad elfelejteni azt, hogy a recenzió írás nem egyenlő a dicsőítő kritikával. Ha valami nem tetszett, írd meg bátran, hiszen a negatív reklám is reklám.

Személyes tapasztalat: Újabban észrevehettétek a könyvkritikák egy résznél, hogy az értékelés alatt megköszöntem az adott kiadónak a recenziós példányt. Ez azt takarja, hogy postán megkaptam ajándékba a könyvet, elolvastam és véleményeztem azt. Ahogy látjátok, nem dicsőítettem azt, ami nem tetszett, és ez nem is áll a továbbiakban sem a szándékomban. A recenziós példányt a nagyobb oldalak/könyves blogok vehetik igénybe, de a filmkritikusok is jelentkezhetnek a filmet forgalmazó cégnél, és ha elég jól sikerült “eladni magukat”, akkor bejuthatnak sajtóvetítésre. Utóbbi nem lehetetlen egy bloggernek sem.

sikeres baba

…. ÖSSZESÍTSÜNK

Ezek voltak azok a juttatási formák, amikhez nekem személy szerint szerencsém volt. Biztos vagyok abban, hogy vannak még más módok is, de mivel azokról nincs saját tapasztalatom, így nem nyilatkozom érdemben róla. Nagyon fontos, hogy a következőt sose felejtsd el: ne azért akarj blogolni, hogy kapj érte valamit cserébe, de ha a munkádat elismerik, az egyáltalán nem bűn. Furcsa ez a kettősség, hiszen én sem azért csinálom az oldalt, mert anyagi/haszon szerzési célom lenne vele, hanem azért, mert szeretem csinálni. Amikor viszont a futár meghozta a recenziós példányt az Obszidiánból vagy az Eleven testekből, akkor viszont úgy éreztem, mintha “megkaptam volna a fizetésemet”. Tényleg nagyon fura ez a kettősség, de ez is hozzátartozik a (sikeres) bloggerek életébe.

Utóbbi, mármint a sikeres bloggerlét nem egy zártkörű klub, ezért is íródott ez a cikksorozat: annak a reményében, hogy a személyes tapasztalataim átadásával ez a “klub” idővel új tagokkal bővülhet.

A következő cikk tartalmából:
A cikksorozat utolsó, egyben tizedik része szerdán, 12:00-kor debütál az oldalon. Akkor apróbb tippek/trükkök kerülnek terítékre felsorolás-jelleggel, mindenféle témából vegyítve. Ne aggódjatok, a cikksorozat nem örökre fog befejeződni, időnként ha eszembe jut olyan dolog, amiről érdemes beszélgetni – vagy ha ti dobtok be egy témát, – akkor természetesen visszatérek. Addig is, szerdán (meg remélem minden nap :)) találkozunk!

4733 <- Az összes oldalletöltés 2 <- A mai adatok

10 Hozzászólások

  1. ó, és eszembe jutott vmi: vannak még ugye a beautyblogok, ahol nők bemutatnak különböző sminkeket, ruhákat stb… aztán ha sikeresek, ők is halomszámra kapják a termékeket, hogy próbálják ki és reklámozzák az oldalukon. régebben ugye jártam én is ilyen oldalakra, mondjuk inkább csak kíváncsiságból, viszont elég kevés jó és színvonalas ilyen blogra bukkantam, mintha a legtöbben tényleg csak az ingyen termékért csinálták volna…

    • Látszik, hogy nem követek ilyen blogokat, így nekem ők eszembe sem jutottak, pedig nagyon kézenfekvő: a beautyblogok is simán kaphatnak “termék mintákat” :)

  2. Én gasztroblogokat szoktam látogatni, mivel érdekelnek a receptek. Ott láttam, hogy az ügyesebbeknek sikerült szakácskönyvet is kiadniuk (pl. Dolce vita blog), illetve gyakran hívják be őket az országos csatornák reggeli műsorokba, jelenik meg róluk cikk női magazinokban stb. talán még olyan is van, aki kapott saját főzőműsort.

  3. Sziasztok! Most nagyon gondolkodom, hogy Libri partnerprogramot kipróbálom. Nem tudom van valakinek itt tapasztalata? Esetleg Tibi Te hallottál róla? Nagyon érdekelne a dolog, de kissé tanácstalan vagyok.

    • Most átolvastam a leírást, ezek után nem feltétlenül ajánlom Neked, és másnak sem. Két indok miatt:

      – 10.000 ft felett van kifizetés, a könyv árának az 5 százalékát kapod meg. Egy átlag 3.000 forintos könyv esetében az ugye 150 ft. Ergó ahhoz, hogy kaphass egyetlen kifizetést is, ~65-70 könyvet “kell” értékesíteni az oldaladon keresztül, ez nem feltétlenül könnyen teljesíthető. Persze ha nem erőszakosan van a látogatóknak tálalva, hanem teszem azt egy kritika után “Ha érdekel, itt megvásárolhatod a könyvet és link”, akkor az úgy abszolút nem zavaró.

      – Viszont, a legzavaróbb részlet a lap alján olvasható. Kifizetés számla ellenében, ami azt takarja, hogy számlát kell kiállítanod, amiből adóznod kell, és az ilyen számla ügyek rohadtul bonyolultak, sőt, úgy tudom kell hozzá vállalkozói igazolvány is.

  4. Hú, hát köszönöm a kifejtett választ, most már jól átgondolom. Csak gondoltam úgy is mindig feljárok a Librire, meg imádom a könyveket, aztán azt írták ingyenes, nincs reg. díj, de nem baj, annyira nincs szükségem rá.
    Köszi

    • Igazából nem lenne baj vele, különösen akkor, ha a számlát meg tudod oldani, például valamilyen ismerősöd által. Ha az nem probléma, akkor próbáld meg nyugodtan, mert tényleg nem veszítesz vele :)

  5. Beauty blogoknál nem csak a termékmintákra kell gondolni. Vannak olyan “partnerprogramok”, ahol a blogger egy adott webshopból választhat egy bizonyos összegben valamilyen terméket (ruha, cipő, táska…) majd erről kell írnia egy véleményt a blogjára, fotókkal, mindennel. Az ingyen cucc mellé kap még általában egy 10-20% kedvezményre jogosító kuponkódot, amit megoszt a látogatókkal, így aki abból a webshopból vásárol, és használja a bloggerhez hozzárendelt kuponkódot, hozzásegíti a bloggert egy újabb ingyenes termékhez, és kezdődik a kör előlről.
    A másik mód még, amit gyakorta látok, az az, hogy a webshop felajánlja egy termékét nyereményjátékra, az olvasók pedig akkor jelentkezhetnek, ha feliratkoznak a blogra, esetleg lájkolják a webshop facebook-oldalát, regisztrálnak a webshopba stb. Így tulajdonképpen a nyeremény termék árán szerez a cég jópár lájkot és regisztrációt, s akár az is lehet, hogy vásárolnak a későbbiekben tőlük. :D
    Persze van ahol egyáltalán nincs túlzásba vive ez a dolog, és ott rendben is van, főleg ha a blogger tényleg a saját véleményét írja le a termékekről. De vannak olyan bloggerek akiknél szinte az összes bejegyzés vagy valamilyen szájba adott sajtóanyag, vagy egy ilyen webshop által biztosított cucc véleményezése, az oldalsó rész pedig tele van hirdetéssel… na ezeknél már tényleg azt érzi az ember, hogy csak a pénzért csinálja az egészet.

  6. Ha itt valaki esetleg rajtam kívül már megél a blogjából, az feltétlenül csatlakozzon az első és egyetlen, most indult magyar hivatásos bloggereket/webmestereket tömörítő Facebook csoportba:

    https://www.facebook.com/groups/877386085611996/

    Részletek megtekinthetők a Facebook csoportón belül. A Facebook csoport nem monetizált. Semmit sem adok el, minden ingyenes.
    Célom kölcsönösen előnyös kapcsolatok létrejöttét támogatni hivatásos magyar bloggerek/webmesterek között.

SZÓLJ HOZZÁ

Please enter your comment!
Please enter your name here