Árt, vagy használ egy tehetségkutatós mentori szerep az énekesek imázsának?

    12
    Oszd meg!

    Manapság egyre “menőbb” mentor/mester/zsűritag szerepet vállalni a tehetségkutató műsorokban, és ez leginkább az Egyesült Államokban van így. Korábban jobbára csak “C-listás celebek” ültek a székekben, mint Sharon Osborne, de mindez már a múlté, mára a szakma legelismertebb képviselői ülnek a The Voice, X-Factor, az America’s Got Talent vagy bármelyik tehetségkutató székeiben, mint Christina Aguilera, Demi Lovato, Britney Spears, Shakira, Keith Urban vagy Mariah Carey. De mi a helyzet Magyarországon?

    Zseda

    Mi kissé szerencsétlen zeneiparnak számítunk, lévén van két olyan előadó, aki köztiszteletnek örvend, és nem tehetségkutató győztes. Az egyikük Ákos, a másik pedig Zséda, de egyiküknek sem fűlik a foga a mentorkodáshoz – kérdés azonban, hogy idővel lesz-e az a pénz, amiért eldobják a gátlásaikat. Tulajdonképpen ők ketten tartoznak azon A-listás énekesek csoportjába, akiknek egy ország ismeri a nevét, ma is aktívak zenei téren, és nem nyertek Megasztárt. Zárójelesen jegyezném meg, hogy szerintem csak ők ketten vannak, mert jöhet nekem valaki a Tankcsapda énekesével, neki nem sokan tudják a nevét, Pataky Attila pedig már régóta nem A-listás, hanem Nosztalgiás. Persze, ha valakit kihagytam volna, jelezzétek bátran.

    Egy szó, mint száz, nehéz helyzet vár például most a haza X-Faktorra, hiszen kilépett a legjobb mentor, Malek Miklós, és úgy fest, hogy Feró és Keresztespók is távoznak a műsorból, és egyedül Geszti maradhat mentor. Három olyan előadót vagy netán producert kell a helyükre találni, akik kameraképesek és elismertek a szakmájukban. Az elismertség pedig – szerintem, – nem azt jelenti, hogy tíz éve volt egy sikerdala, vagy a kommunizmus idején ő volt a jampi. Nem is nagyon tudnék hirtelen olyan előadót mondani, Ákoson és Zsédán kívül, akinek méltán helye lenne a mentorok között. Talán valamelyik színművészünk, mint Polyák Lilla, vagy Rácz Gergő dalszerző-énekes, de ők sem akkora nevek, amekkorát egy ilyen szerep megkívánna. Legalábbis, szerintem.

    Caramel

    Fontos belegondolni abba is, hogy vajon árt, vagy használ egy ilyen mentori szerep az énekes karrierjének? Ott van pozitív példaként Mező Misi, aki nem győzi hangsúlyozni, hogy mennyi koncertje lett hirtelen a The Voice miatt, és szinte nem is tudja teljesíteni a felkéréseket. Ebből a szempontból mindenképp használ, de azért vannak árnyoldalai is. Például az, hogy könnyen lehet csalódni egy kedvelt énekesben. Én hatalmasat csalódtam Caramelben a The Voice alatt. Azzal, amit mondott, alapvetően nem volt problémám, de undorítónak tartottam, ahogy minden erejével lökte, tolta előre a legjobb barátját, Gájer Bálintot. Emiatt már nem is nézek úgy a “Lélekdonorra“, mint eddig, hiába volt korábban egy “Jelenés” a pasi. Rájöttem, hogy nem más, mint egy “Vízió“, aki csak arra jó, hogy azt mondhassam, “Szállok a dallal” – egészen addig, amíg a rádióban énekel. De maga az ember, innentől kezdve nálam leszerepelt.

    A másik negatív érv amellett, hogy valaki elvállalja a mentori szerepet, az a totális lebőgés. Mint Keresztes Ildikó, ő is elveszítette azt a megbecsülést, amit évtizedek kemény munkájával sikerült elérnie. Igen, a köztudatban van, de nem pont azzal, amit egy ilyen hangi adottságokkal megáldott nő megérdemelne. Ki tudja, talán már bánta azt a napot, amikor elfogadta az RTL felkérését. Valószínűleg Somló Tamás is bánja a The Voice szerződésének aláírását, de vélhetően nem is emlékszik rá, annyira el van szállva szerencsétlen. Itt egy válogatás az égéseiről a műsorban, vélhetően nem szívesen nézi vissza ezeket a képsorokat. Igazából, én sem. Nem tudom, hogy sírjak, vagy nevessek rajta. Egy életet átdolgozott, és tessék, vénségére így marad meg az elmémben, egy tataként, aki nem tud kinyögni egy értelmes mondatot sem, mert elgurult a gyógyszere…

    Keresztes Ildiko

    Egy szó, mint száz, szerintem lehetetlen eldönteni, hogy kinek árt, vagy használ a mentor szerep. Vannak pro és kontra érvek egyaránt. Annyi bizonyos, hogy a tévék felelőssége azt, hogy kit ültetnek azokba a székekbe, pláne, ha annyi hatalmat adnak a kezükbe, mint a The Voice kapcsán. Persze, a legjobb az lenne, ha az összes tehetségkutató pihenne úgy két-három évet legalább, hogy biztosan legyenek olyan tehetségek, akiket érdemes felkutatni…

    SZÓLJ HOZZÁ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here